Мераците на Пловдивския митрополит Николай да оглави Българската православна църква стоят зад скандалното решение на Светия синод да отмени изборите на нов владика в Сливен, твърдят запознати. Както е известно, Синодът дори излезе с абсурдна „наредба”, според която митрополитите вече няма да се избират, а ще се назначават.
Зад скандалното решение на Светия синод да отмени изборите на нов владика в Сливен, стоят мераците на Пловдивския митрополит Николай да оглави Българската православна църква, издават запознати. Както е известно, Синодът дори излезе с абсурдна „наредба“, гласяща, че митрополитите вече няма да бъдат избирани, а назначавани.
Запознати с църковните дела са категорични, че патриарх Неофит е в кома от три месеца, въпреки че от Синода пускат бодряшки съобщения, според които неговото състояние се подобрява. Дай боже, да са прави, но така или иначе, църковните лидери се оглеждат за негов наследник. С най-големи и нескрити амбиции, според запознати е Николай, който преди това минава за „проевропейски“ митрополит. Дори на честването на 3 март преди 2 години, когато войната започна, той заяви, че Русия нападна Украйна, това е толкова нередно, че нямам думи да изразя горчивината си”.
Противниците му обаче не пропускат да напомнят, че Николай, известен любител на лукса в битов план, от години е в близки отношения с проруския олигарх и руски гражданин архонт Георги Гергов и освен това често отправя нападки по адрес на Вселенската патриаршия, но пък и дума не отронва срещу кремълския патриарх и съратник на Путин – Кирил Гундяев.
За да се добере до патриаршеския престол, Николай трябва да си осигури достатъчен брой гласове. А както е известно, всеки митрополит, като член на Синода, участва в предварителните избори, които излъчват тримата кандидати за патриарх. Едва след това Църковният събор избира от тях тримата най-главния.
Затова Николай държал неговото протеже и викарий Арсений Знеполски да стане Сливенски митрополит. Мястото е вакантно след смъртта на митрополит Йоаникий, който приживе, подобно на мнозина от „духовните отци”, е агент на Шесто управление на Държавна сигурност с псевдоним Кирилевич.
Само че на проведения първи тур на избори на 18 февруари Арсений не получава достатъчно гласове. Най-много получават Йеротей Агатополски и Михаил Константийски, викарий на Ловчанската епархия. Самият Йеротей е викарий на Сливенската митрополия, където работи от десетилетия и се ползва с уважение в района. Да уточним също, че епархията е много привлекателна с имотите си, понеже е от най-големите в страната. Освен Сливен, тя включва още Ямбол, Бургас, въобще цялото “Южно Черноморие и има доста терени, които могат да се продадат и застроят. В чисто светски план затова е важно кой ще поеме управлението й в свои ръце.
Само седмица след като Иеротей, а не Арсений, се очертава с най-големи шансове за нов владика, Синодът реши да касира изборите и се появи наредбата, която погазва и светските, и църковните закони. Да не говорим, че по време на стартирала процедура не може да се променят правилата.
Според новоизлюпените правила обаче митрополитите вече ще се назначават от синодалните старци. Наредбата според източниците ни била подготвена с помощта на юриста депутат от ГЕРБ Радомир Чолаков, който от години е известен като близък приятел на Пловдивския владика Николай.
Против нея са гласували само 3-ма митрополити – ловчанският Гавриил, Неврокопският Серафим и Видинският Даниил. Когато решението е взето на 24 февруари, то обвито в секретност, но мълвата бързо се разчува и въпросният документ е публикуван на страницата, на Синода.
Църковният народ го приема с гняв и възмущение. Вълнението за почва първо с коментари в социалните мрежи. Епархийските избиратели, свещениците и миряните от Сливенска епархия започват да събират подписи под протестно писмо, което е адресирано не само до Синода, но и до правосъдния министър доц. д-р Атанас Славов, с копие до Георг Георгиев, председател на Комисията по правата на човека вероизповеданията и жалбите на граждани към Народното събрание, както и до Георги Кръстев, шеф на дирекция „Вероизповедания” към Министерски съвет. Към подписката вече се присъединяват и християни от цялата страна.
Недоволните, както е отбелязано в документа, са категорични, че Уставът на Българската православна църква може да бъде променян единствено на Църковно-народен събор. А причината е, че църквата е съборна и ако митрополитът бъде назначен, това променя този неин основен принцип.
Светият синод на свой ред мотивира касирането на изборите с три жалби, подадени от свещеници от Сливенски. Според тези писания имало нарушения на процедурата по време на изборите. Те също отправят и обвинения по адрес на Йеротей за негови „действия или бездействия с имоти на Поморийския манастир“.
Само че Синодът преди дори да е разследвал тези обвинения, решава да касира изборите, допълват запознати.
В протестната жалба под която се събират подписи, е подчертано, че наредбата на Синова „навежда на мисълта за пристрастия и лични преценки… Вие признавате правото на избор, т.е. отричате свободната воля на човека, защото. не е според очакванията и волята на Светия синод”. Задава се и логичният въпрос: „Защо се отнема правото на избор точно на Сливенските избиратели (клир и миряни) с приемането на Синодална наредба?“
Като голям гаф на Синода църковни историци посочват, че в наредбата се цитира руският патриарх Сергий! Припомнят, че той е избран за патриарх през 1943 г. след среща със Сталин. При това диктаторът заповядал изборът му да се проведе незабавно до 2 дни, без участие на конкурент. Въобще чудесен и крайно убедителен пример са намерили да цитират от Синода!
На 12 и 13 март, когато е насрочено „назначаването” на нов Сливенски владика, клирици и миряни от цялата страна се събират на протести пред Синодалната палата в София. Тогава ще бъде внесена и подписката, защото хората не искат да бъдат само безмълвни свидетели на избора на свой духовен водач, а активни участници. „Така е било от създаването на Българската екзархия и сега изведнъж с тази наредба тези права се отнемат”, припомнят недоволните. Те са категорични, че Синодът стъпква правата им, гарантирани от Конституцията.
Коментарите подлежат на модериране.
Правилата за коментиране